کمپرسورهای اسپلیت به دو دسته تقسیم میشود:

1-کمپرسور معمولی یا دور ثابت:

در کمپرسور های دور ثابت،کمپرسور هر بار که روشن میشود با حداکثر توان کار میکند که دو حالت دارد : یا خاموش است یا روشن که هنگام روشن شدن(حداکثر توان) امپر زیادی میکشد که توان زیادی را صرف میکند و لازم به ذکر میباشد دائما در فرایند سیکل خاموش و روشن میشود.

2-کمپرسور اینورتر:

کنترل کردن چرخش موتور با کنترل فرکانس برق ورودی است تعریف میشود.

اینورتر قسمتی از برد الکتریکی است که میتواند به صورت جداگانه یا به همراه برد اصلی باشد.

وقتی فرکانس تغییر میکند،دور موتور نیز تغییر میکند.

در کمپرسورها میتوان با تغییر فرکانس،برودت را نیز کم و زیاد کرد.

در کمپرسور های اینورتر یا دور متغییر بسته به دما ورطوبت محیط و همچنین دمای تنظیم شده توسط ریموت کنترل دور کمپرسور تغییر میکند و فقط یکبار خاموش و روشن میشود.

و در نتیجه چون با دور کم  یا متوسط یا بالا کار میکند، خاموش و روشن نمیشود،استهلاک کمتری نسبت به کمپرسور معمولی دارد.

 مزایای کمپرسور اینورتری :

1-کاهش هزینه برق مصرفی

2-کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور

3-امکان تغییر سرعت موتور

3-امکان تغییر جهت چرخش موتور

4-امکان کار موتور در زمانی که ولتاژ ورودی متغییر است

5-داشتن حفاظت بار در برابر اضافه بار

6-امکان کنترل از راه دور

7-برنامه ریزی کردن حرکت موتور

8- ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور

وظیفه کمپرسور در سیکل تبرید:

کمپرسور قلب تپنده سیستم میباشد که بخار مبرد کم فشار با دمای پایین از طریق لوله ساکشن(لوله مکش یا لوله برگشت) جذب میکند و ان را متراکم میکند.سپس با دما و فشار زیاد از طریق لوله دیس شارژ(لوله رفت یا دهش) به طرف کندانسور هدایت میکند.

در واقع با متراکم کردن ماده مبرد وایجاد اختلاف فشار در سیستم موجب گردش ماده سرما زا در سیکل میشود.

کمپرسور های رفت و برگشتی یا سیلندر پیستونی(reciprocating):

این سیستم به علت سادگی در ساخت و دوام بیشتر نسبت به بقیه نوع های کمپرسور بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.سیلندر و پیستون عامل متراکم کردن مبرد یا ماده سرما زا میباشد که به این سیستم متقارن یا متناوب نیز میگویند.

کمپرسورهای غلطکی،رتوری(rolling):

همانطور که از اسم این کمپرسور مشخص است،کمپرسور پیستون غلطکی میباشد که دارای یه استوانه فولادیست که به اسم غلطک میشناسیم. این غلطک با سیلندر هم مرکز نیست که دارای یه تیغه فنر دار میباشد.این تیغه درشکاف دیواره سیلندر قرار دارد وهمیشه با غلطک تماس دارد.باحرکت غلطک روی دیواره سیلندر این تیغه به درون و بیرون شکاف به حرکت در میاید و عمل دهش و مکش صورت میگیرد.

در کمپرسور های روتوری پیستون غلطکی گاز وقتی مکش میشود مستقیم به داخل سیلندر وارد میشود وبه دلیل اینکه ممکن است مبرد به صورت مایع وارد کمپرسور شود و اسیب جدی به کمپرسور وارد کند از قطعه ای به اسم اکومولاتور استفاده میشود که روی خط مکش نصب مشیود و از ورود مایع به کمپرسور جلوگیری میکند.

 

مقایسه کمپرسورهای رتوری و پیستونی:

رتوری

پیستونی

مقایسه از لحاظ

زیاد

کم

فشار داخل پوسته کمپرسور

زیاد

کم

دمای داخل پوسته کمپرسور

مستقیم به سیلند کمپرسور

اتصال به پوسته کمپرسور

اتصال لوله مکش به کمپرسور

کم

زیاد

صدا

زیاد

کم

راندمان انرژی

سبک

سنگین

وزن

سوپاپ رانش دارد

سوپاپ مکش و رانش دارد

وضعیت سوپاپ ها

کم

زیاد

تعداد قطعات کمپرسور

کمپرسورهای،اسکرال (scroll) :

برای اولین باردر کشور امریکا در سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت(سال 1987)

این نوع کمپرسورها سوپاپ دهش و مکش ندارند و از دو صفحه ثابت و متحرک تشکیل میشوند.وقتی که گاز از دو طرف صفحه به مرکز صفحات هدایت میشوند سپس متراکم میشود و از مرکز صفحه خارج میشود

مقایسه کمپرسور اسکرال با کمپرسور پیستونی:

1-سرو صدا و لرزش اسکرال کمتری دارند

2-مصرف انرژی اسکرال 10% کمتر میباشد

3-مقاوت اسکرال نسبت به ورود مایع به کمپرسور بیشتر میباشد

4- اسکرال قطعات متحرک کمتری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند(تقریبا55%)

پاسخی بگذارید

Your email address will not be published.

Post comment